مرتبه
تاريخ : دوشنبه 12 فروردین 1392 

نویسنده: حجت الاسلام مصطفی عزتی

اشاره
سعد و مبارک شمردن بعضی از روزها و در طرف مقابل، شوم و نحس شمردن بعضی از روزهای دیگر، از جمله باورهای عامه‌ی مردم است و علی‌رغم اختلاف‌هایی که پیرامون تعیین روزهای سعد و نحس وجود دارد، اما اصل این مطلب مشترک بین انسان ها بوده و اختصاصی هم به یک عصر خاص یا قوم، کشور و منطقه‌ی خاصی ندارد. سخن این جاست که این اعتقاد عمومی تا چه حد در اسلام پذیرفته شده و یا از اسلام گرفته شده است؟ با توجه به پذیرش عمومی حجیت منابع سه گانه‌ی «کتاب»، «سنت» و «عقل» در نظرگاه حکما و علمای مسلمان، شایسته دیدیم که این مسأله را از نگاه کتاب، سنت و عقل مورد بررسی قرار دهیم.

از نگاه عقل
به عنوان مقدمه باید دانست که عقل به اعتبار متعلق ادراک به دو قسم «نظری» و «عملی» تقسیم می شود. ادراک چیزی که شایسته‌ی فعل یا ترک باشد، عقل عملی خوانده می شود و ادراک چیزی که شایسته‌ی دانستن باشد (نه عمل کردن) عقل نظری خوانده می‌شود. از این رو احکام عقل عملی - و به عبارتی: بایدها و نبایدهای عقل عملی- ، همیشه به دنبال احکام عقل نظری - و به عبارتی: هست‌ها و نیست‌ها - است و تا عقل نظری حکم به شایسته بودن یا نبودن امری نکند، عقل نظری راهکاری متناسب با آن ارایه نخواهد کرد.
با این مقدمه روشن می‌گردد که تا عقل نظری حکم به نحوست روز خاصی نکند، عقل عملی نیز راهی برای خلاصی از نحوست آن روز ارایه نخواهد کرد. با رجوع به عقل نظری، هر عاقلی به روشنی درخواهد یافت که عقل راهی برای اثبات نحوست ندارد، چون به علل مؤثر در نحوست ایام علم ندارد و اتفاقاً به همین دلیل است که راهی برای نفی نحوست هم ندارد. از این رو عقل در این مسأله نفیاً و اثباتاً ساکت است.



ادامه مطلب
 

ارسال توسط Reza Akbarian Shurkaei
مرتبه
تاريخ : یک شنبه 11 فروردین 1392 

آزاد اندیشی :علامه شهید برای نقد یک تفکر ابندا از مجاری بی غرض و دقیق آشنا می شد. برای مثال ایشان برای نقد مکتب سوسیالیزیم ابتدا آراء و نظرات متفکران این مکتب را با امانت و دقت نقل می کند . سپس به نقد آنها می پردازد و با استدلالات عقلی و منطقی با رعایت قواعد ادبی و اخلاقی آنها را رد می کند.

پرهیز از تعصب و دگم اندیشی : شهید مطهری در حاشیه کتاب اسلام شناسی که با مخالفت و حتی فحاشی و توهین بعضی از متدینین روبه رو شد چنین نوشته است : از نظر ادبی خوب ،از نظر تاریخی متوسط و از نظر استدلالی ضعیف است .

توجه به حوزه و دانشگاه : ایشان حوزه و دانشگاه را مجال مناسب و مستعدی برای طرح مباحث فکری و نظری می دانست .

نداشتن غرور علمی : شهید مطهری در طول حیات خود احدی را در مباحث نظری و فکری آزار نداد . گو اینکه قبل از هر سخنرانی ،آمادگی خود را برای شنیدن شبهات و نقدهای مخاطبان اعلام می کرد .

منبع:http://anjom.ir



ادامه مطلب
 

ارسال توسط Reza Akbarian Shurkaei
مرتبه
تاريخ : یک شنبه 11 فروردین 1392 

هيچ كس به خوبي استاد مطهري ، امام را نشناخته بود و هيچ كس نيز مانند حضرت امام، استاد مطهري را نشناخته بود و اين امر مرهون دوازده سال تلمّذ استاد مطهري نزد حضرت امام و ارتباط نزديك استاد با امام تا آخر حيات پربركت آن شهيد گرانقدر و نيز سنخيّت روحي و عرفاني اين دو بزرگوار علي رغم تفاوت مرتبه است. نگاهي به سخنان استاد مطهري درباره حضرت امام و نيز سخنان حضرت امام درباره استاد مطهري اين حقيقت را آشكار مي سازد. استاد شهيد در كتاب «پيرامون انقلاب اسلامي» می نویسد:

«من كه قريب دوازده سال در خدمت اين مرد بزرگ تحصيل كرده ام، باز وقتي كه در سفر اخير به پاريس به ملاقات و زيارت ايشان رفتم، چيزهايي از روحيه او درك كردم كه نه فقط بر حيرت من، بلكه بر ايمانم نيز اضافه كرد. وقتي برگشتم، دوستانم پرسيدند چه ديدي؟ گفتم چهار تا «امَنَ» ديدم:

1 - امَنَ بِهَدَفِه به هدفش ايمان دارد. دنيا اگر جمع بشود نمي تواند او را از هدفش منصرف كند.

2- امَنَ بِسَبيلِه به راهي كه انتخاب كرده ايمان دارد. امكان ندارد بتوان او را از اين راه منصرف كرد. شبيه همان ايماني كه پيغمبر به هدفش و به راهش داشت.

3- امَنَ بِقَولِه. در ميان همه ي رفقا و دوستاني كه سراغ دارم احدي مثل ايشان به روحيه ي مردم ايران ايمان ندارد. به ايشان نصيحت مي كنند كه آقا كمي يواشتر، مردم دارند سرد مي شوند، مردم دارند از پا در مي آيند. مي گويند نه، مردم اينجور نيستند كه شما مي گوييد، من مردم را بهتر مي شناسم؛ و ما مي بينيم كه روز به روز صحت سخن ايشان بيشتر آشكار مي شود.



ادامه مطلب
 

ارسال توسط Reza Akbarian Shurkaei
مرتبه
تاريخ : یک شنبه 11 فروردین 1392 

من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم بود

آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روان بخش است .

مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود ،رفت و به ملاء اعلا پیوست ،لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او. شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.

 دیدگاه مقام معظم رهبری درباره شهید مطهری :

ما احتیاج داریم مطهرهایی برای دهه 80 و 90 را داشته باشیم ، چون نیاز های فکری روزبه روز و نو به نو وجود دارد.

شهید مطهری نمونه یک شخصیت روحانی متناسب با زمان بود.

هنوز جامعه ما به اندیشه های شهید مطهری محتاج است .

امروز ما ریزه خوار سفره انعام فکر شهید مطهری هستیم .

ما همیشه به مطهری نیاز داریم .

شهید مطهری پهلوان میدانی بود که کسی وارد آن نشد.

درباره هویت فکری و روشن فکری شهیدمطهری و نقشی که این مرد بزرگ در زمان خود ایفا کرد ،به نظر من تاکنون تعریف جامعی ارائه نشده است .

فضیلت مردی مثل شهید مطهری واقعا در طول سالها هم قابل بیان کردن به شکلی که حقش ادا شود ،نیست .

شهید مطهری فیلسوفی صاحب نظر و آشنا به فقه و عرفان بودند و در میان فلاسفه معروف اسلامی،تنها فردی است که دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی مسائل زندگی تسری می‌یابد.

منبع:http://anjom.ir



ادامه مطلب
 

ارسال توسط Reza Akbarian Shurkaei
مرتبه
تاريخ : یک شنبه 11 فروردین 1392 

من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم بود

آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روان بخش است .

مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود ،رفت و به ملاء اعلا پیوست ،لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او. شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.

منبع:http://anjom.ir



ادامه مطلب
 

ارسال توسط Reza Akbarian Shurkaei
(تعداد کل صفحات:13)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]   [9]   [10]   [>]  

آرشيو مطالب
پيوند ها
پشتیبانی

راسخون

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ